Thursday, August 13, 2009

WIRELESS MODEM ROUTER...

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Wireless atau WIFI biasa kita dengar zaman sekarang ni...penggunaan nya amat meluas,. bagi permohonan streamyx yang baru,..dia orang akan offer gunakan modem wireless... biasanya pengguna laptop banyak gunakan kemudahan wireless internet ni...PC Biasa pun bleh gunakan wireless tapi kena la beli PCI Wireless Kad atau USB wireless...
Perhatian : Sekiranya anda ingin membeli modem wireless,..pastikan ianya Wireless Modem Router dan bukan nya Wireless Router,..ini kerana ada perbezaan antara 2 benda ni...ramai pengguna salah beli sebab terlalu excited sgt nak pasang wireless internet....tanya la pada mereka yang mahir tentang benda ni,..baru la beli...


Photobucket
Wireless Modem Router : Berfungsi sebagai Modem dan Router untuk connect pada line streamyx..perhatikan dibelakang modem wireless tersebut,..ada satu port untuk DSL iaitu line telefon dan beberapa port LAN...
(Rujuk Gambarajah diatas)..


Photobucket
Wireless Router : Berfungsi sebagai Wireless Access Point Sahaja,..dan tidak berfungsi sebagai modem...perhatikan dibelakang Wireless Router tersebut,..hanya ada port WAN dan port LAN sahaja dan tidak ada Port untuk DSL..klu anda terbeli wireless router ni,..anda kena setting semula modem anda dan Wireless Router tersebut....
(Rujuk Gambarajah diatas)..


Photobucket
Gambarajah diatas menunjukkan bagaimana connection antara ADSL Modem dan Wireless Router serta LAN...memang leceh ckit kalau anda nak setting kedua-dua benda ni....jadi lebih baik beli Wireless Modem Router...




Photobucket
PCI Wireless Adapter : Sekiranya anda sudah ada WIFI dirumah tapi PC anda masih gunakan kabel network untuk menggunakan internet...anda juga boleh cuba pasang dan gunakan PCI Wireless Adapter ini di komputer anda...dan anda boleh surf internet tanpa guna cable LAN lagi...


Photobucket
USB Wireless Adapter : Selain daripada PCI Wireless Adapter,..ada lagi peralatan yg lebih mudah untuk wireless iaitu dengan menggunakan USB Wireless Adapter,.bentuknya ada pelbagai jenis,..ada yg berbentuk mcm pendrive dan sebagainya...Hanya cucuk pada USB port dan anda boleh menggunakan wireless tersebut...

8 comments:

  1. aku ade beli broadband.. tapi slow r.. kne ikowt line gak ke
    cane eh aku nak buat..

    ReplyDelete
  2. ko beli broadband maxis atau celcom khai,... ramai yg merungut tentang broadband ni...broadband mmg ikut line jugak...pastikan tempat ko ada coverage untuk 3G...adakalanya speed braodband ni kejap laju kejap slow,..kdg2 tak dapat terus pn ada bergantung pada tempat yg ko guna untuk broadband tu...

    ReplyDelete
  3. salam aku nk tnyer skit bleh..??aku pakai streamyx combo yg rm60...masalhyer skng nie biler aku nk on internet aku kene dial up dlu...cmner aku nk ubh ek setingnyer spayer aku x payah dial up lg...???aku nk biar on jerk pc internet pn on skali..

    ReplyDelete
  4. ko pakai Modem jenis apa yang TM bg...Modem biasa atau modem wireless....bagi tau aku jenis modem yang ko pakai....nanti aku bg tau camner nak jadikan modem ko tu auto dialing....benda ni nak kena setting daripada modem....

    ReplyDelete
  5. aku x pakai modem yg TM bg sbb ramai mber aku ckap modem yg tm bg 2 lauya pnyer n cepat rosak..aku beli sendiri modem nie..modem router biase jerk...model Tp-link(TD-8810/TD-8811)..or nk kene seting pd modem yer...sbb smlm aku ader pgi kt TMpoint tnyer kt diorang kot diorg bleh setingkn tp diorg kater nie kene seting pd pc...

    ReplyDelete
  6. orang TM tu tak tau aper pun pasal configure modem ni sebab yg pasang streamyx ni vendor...ko beli modem sendiri ker..bagusla..mcm ni..setiap Modem Adsl ada IP adress tersendiri,..cuba rujuk pd buku manual Modem TP-Link tu..cuba cari IP Adress Modem tu contohnye : 192.168.1.1 atau 192.168.0.1 dan sebagainya...klu dah jumpa,..cari pula Username dan Password untuk Modem tu,..semua ni ada pada buku manual tu..klu dah jumpa sume,.. Pegi pada internet explorer dan taip kan IP Adress modem tu pada adress bar...klu dah masuk dia akan minta username dan password,..ko masuk kan jer username dan password modem tu...akan keluar satu paparan configuration untuk modem tu... cuba wat sampai step yg aku ajar ni....

    ReplyDelete
  7. salm amyz..aku bdak ari2 yg tnyer cmner nk seting internet aku supayer auto conection...aku dah buat ikut step yg ko ckapkn 2..pastu lngkah seterusnyer cmner ek..??

    ReplyDelete
  8. Salam Bro Amyz...sy ingin tanya satu soalan.. di ofis saya ada line internet tapi kene pakai kabel cucuk pada PC..soalan saya bolehkah saya jadikan ia WIFI untuk hphone sy skali boleh access internet?- Buta I.T

    ReplyDelete